Show simple item record

dc.contributor.authorMiliauskaitė, Kristina
dc.date.accessioned2014-10-16T12:41:14Z
dc.date.available2014-10-16T12:41:14Z
dc.identifier.urihttps://www3.mruni.eu/ojs/jurisprudence/article/view/2839/2642
dc.identifier.urihttps://repository.mruni.eu/handle/007/12573
dc.description.abstractThe report deals with the European Union integration processes in terms of diversity of civilizations and law traditions. The diversity of nations and cultural traditions in a large territory predetermines the existing metalegal differences that most frequently are referred to as differences in the nature of law or,more broadly, of civilizations. The development of Europe from the European Coal and Steel Community to the European Union was the economic integration process, its one of the goals being to level developmental and economic variances. Membership of the state in the European Communities was the issue of credits and accounts: the membership conditions were determined by legal assistance and they could be achieved by the corresponding internal policy and control from outside. This became more complicated after adopting the Single European Act. The document diverted Europe to political integration with the single legislation, this being expressed by a new name of the European Union. The general policy is based on common decisions, which are predetermined by values. The European Union is constituted of individual states, representing Christian – Western culture. Thus, the European Union represents the Western civilization, the development and nature whereof is predestined by Christian culture. Even though secularity is stressed in the Western law tradition, the fundamentals of tradition, however, are based and reflect the Christian values. Due to this reason, disagreements arise as regards the further development of the European Union. Part of the politicians and advocates of the doctrine hold that further integration is possible only among the states possessing identities in culture, values and tradition, thus the vision of Christian development is being developed.en
dc.language.isolten
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleMetateisinis diskursas: Europos Sąjungos teisės prigimtis bei kilmė kaip argumentas už ir prieš integraciją.en
dc.typeArticleen
dc.description.abstract-ltStraipsnyje nagrinėjami Europos Sąjungos integraciniai procesai civilizacijų ir teisės tradicijų įvairovės aspektu. Tautų, kultūrų tradicijų įvairovė didelėje teritorijoje lemia egzistuojančius metateisinius skirtumus, kurie dažniausiai įvardijami kaip teisės prigimties ar, plačiau, civilizacijų skirtumai. Europos Sąjunga atstovauja Vakarų civilizacijai, kurios raida ir prigimtis nulemta krikščioniškosios kultūros. Nors Vakarų teisės tradicijoje pabrežiamas sekuliarumas, vis dėlto tradicijos remiasi ir atspindi krikščioniškas vertybes. Dėl šios priežasties kyla nesutarimų dėl tolesnės Europos Sąjungos plėtros. Dalis politikų ir doktrinos atstovų mano, kad tolesnė integracija įmanoma tik tarp valstybių, turinčių kultūrinių, vertybinių ir tradicijos tapatumų, taigi plėtojama krikščioniškosios plėtros vizija. Šios vizijos oponentai mano, kad būtina vykdyti didesnę plėtrą: esami civilizaciniai, kultūrų skirtumai neturi būti kliūtis integraciniams procesams, jei tik valstybės yra pasiryžusios laikytis Europos Sąjungos deklaruojamų vertybių sistemos ir aiškių demokratinių principų. Straipsnyje panaudoti sisteminis, analitinis ir loginis metodai.en
dc.identifier.aleph000002255en
dc.publication.sourceJurisprudencija, 2006, Nr. 8(86)en
dc.subject.facultyTeisės fakultetasen
dc.subject.keywordEuropos Sąjungaen
dc.subject.keywordGlobalizacijaen
dc.subject.keywordEuropean Unionen
dc.subject.keywordGlobalizationen
dc.subject.publicationtypeS5
dc.subject.sciencedirection01S - Teisėen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record