Show simple item record

dc.contributor.authorBohunická, Lenka
dc.date.accessioned2014-02-10T13:32:52Z
dc.date.available2014-02-10T13:32:52Z
dc.date.issued2014-02-10
dc.identifier.urihttps://www3.mruni.eu/ojs/societal-studies/article/view/758/716
dc.identifier.urihttps://repository.mruni.eu/handle/007/11111
dc.description.abstractThe article deals with the scope of problems connected to creating a new study programme ‘Ethics’ at the Faculty of Arts Comenius University in Bratislava. The author is describing the situation in which the new programme and its contents development. She introduces possibilities of traditional philosophical and ethical approaches in this process. She also mentions the problem of dichotomy of sciences and humanities. The main goal of the author is to stress the need of rationality re-interpretation which should be understood as the ability to tolerate and perceive the opinions of others, as willingness to listen to and to rely more on persuading than on power.en
dc.language.isoenen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleThe problem of rationality in the process of creating a new study programme ‘Ethics’ at the Department of Philosophy and History of Philosophy at the Faculty of Arts, Comenius University in Bratislava.en
dc.typeArticleen
dc.description.abstract-ltStraipsnyje analizuojamos problemos, su kuriomis susidurta kuriant etikos mokomąsias programas Bratislavos (Slovakija) Comenius universitete. Etika yra filosofijos disciplina, apimanti įvairias etines koncepcijas, kurios skiriasi moralės kilmės interpretavimu, analizuojamų problemų įvairove ir platumu, taip pat įvairių metodologijos principų taikymu. Šios sudėtingos etikos savybės kelia didelį iššūkį kuriant būsimų ekspertų bakalauro studijų etikos programas. Autorė, analizuodama studijų programos turinį, pabrėžia kritinių refleksijų bei mąstymo vystymą, taip pat gebėjimo filosofiškai suvokti moralės reiškinius ugdymą. Baigę etikos kursą studentai turi gebėti analizuoti ir spręsti etines problemas, remdamiesi bendrosios bei taikomosios etikos žiniomis, įvaldyti etikos ir filosofijos istorijos pagrindus. Jie turi būti pajėgūs pripažinti humanistinių vertybių vaidmenį žmogaus gyvenime, mokėti visais kasdienių praktinio bei profesinio gyvenimo moralinių konfliktų atvejais priimti etinius sprendimus. Jie taip pat turi išmanyti psichologijos, sociologijos, kultūrologijos, logikos, andragogikos bei komunikacijos įgūdžių pagrindus, tai yra tarpasmeninės komunikacijos dialoginį pobūdį. Kursą įsisavinę studentai turi pasiekti geresnių galimybių kooperuotis su vadybininkais bei kitų sričių specialistais. Atskaitos tašku autorė pasirinko europietiškos minties tradicijas, į kurias žvelgia kaip į tinkamą modelį, įgalinantį pritaikyti įvairias filosofinės bei taikomosios etikos formas. Pirmiausia aptariamas istorizmo metodas (siejant jį su vientisumo ir vienybės principais), objektyvumo ir subjektyvumo, universalumo ir individualumo principai, pateikiant juos absoliutizmo ir reliatyvizmo etinių teorijų kontekstuose bei parodant jų pranašumus ir trūkumus. Istorizmas taikomas kaip principas, padedantis dėstant etiką perteikti studentams įvairių etikos konceptų istorines versijas bei moralės tipologiją. Tačiau straipsnio autorė jo nelaiko universaliu ir visapusiškai išsamiu. Istorijos plėtros procesas bei atitinkamos jo interpretacijos reikalauja pastangų nuolat interpretuoti moralės raidą. Reiškiniai, iš pradžių pasirodantys neįmanomi interpretuoti, nesuderinami su istorizmo logika, vis dėlto gali būti nuosekliai suprasti ir traktuojami kaip darnios visumos dalis ar virtuali realybė, kaip kažkas nerealaus. Tai aiškiai rodo istorizmo ribotumą. Etikos programos autoriai aiškiai suvokė su kokiais sunkumais susiduriama interpretuojant etikos teorijas istorinės etinės minties pagrindu. Net dabartinis etikos diskursas kvestionuoja tą idėją, jog žmonės moraliai elgiasi, jeigu vadovaujasi („apsirūpina“) teisinga teorija. Šiame kontekste nagrinėjamos diskusijos apie šiuolaikinį racionalumą, tam tikrų vertybių pliuralizmo ir reliatyvizmo relevantiškumą. Studentams akcentuojama mintis, jog nepaisant pažiūrų ir įsitikinimų įvairovės, moralės srityje svarbu ieškoti atsakingų šiuolaikinių moralinių problemų sprendimų. Taigi, straipsnio autorė mano, kad universalumo ir ypatingumo, absoliutizmo ir reliatyvizmo problemos, taip pat kaip ir kitos prieštaringos pažiūros, su kuriomis galima susidurti etikos lauke, negali būti pateikiamos [...]en
dc.date.published2012
dc.identifier.aleph000011224en
dc.publication.sourceSocialinių mokslų studijos, 2012, Nr. 4(1)en
dc.subject.facultyKitasen
dc.subject.keywordEtikos studijų programaen
dc.subject.keywordRacionalumasen
dc.subject.keywordStudy programsen
dc.subject.keywordEthicsen
dc.subject.sciencedirection01H - Filosofijaen


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record